Malerisk materialisering: Om bebudelsen og korsfæstelsen som kunsthistoriske prototyper

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Gennem en læsning af Georges Didi-Huberman: Devant l'image anskuer jeg bebudelsen og korsfæstelsen ikke alene som to grundmotiver i kunsthistorien, men også som to forskellige prototyper for maleriet – prototyper der også kan være virksomme i malerier der ikke har hhv. bebudelsen eller korsfæstelsen som motiv. Malerier af bebudelses-typen er baseret på udforskningen af tilsynekomstens mulighed, malerier af korsfæstelsestypen er baseret på afsættelsen af kroppens materie og på det, som Didi-Huberman kalder la déchirure, og som kan oversættes ”flængen” eller ”ødelæggelsen”. Artiklen giver eksempler på malerier fra nyere dansk kunsthistorie (Anna Ancher, Theodor Phillipsen, Vilhelm Hammershøi), der kan betragtes som enten den ene eller anden type, men grundlæggende anskues ud-forskningen af tilsynekomstens mulighed på den ene side og ”flængen” eller afsætningen af kroppens materier på den anden side som to grundlæggende dimensioner ved malerkunsten. Man kan måske tale om to grundlæggende maleriske gestikker (forstået i et spektrum fra malerens konkrete gestikulation foran lærredet til en mere mental indstilling), og de kan godt begge være virksomme i samme værk.
Original languageDanish
Title of host publicationBibelske konfigurationer i kunst og kultur
EditorsGitte Buch-Hansen, Jesper Tang Nielsen
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherEksistensen Akademisk
Publication date2021
Pages365-390
ISBN (Print)9788741000251
Publication statusPublished - 2021

ID: 260505467