Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger. / Mouyal, Lone Wandahl.

In: Erhvervsjuridisk Tidsskrift, Vol. 2022, ET.2022.200, 2022.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Mouyal, LW 2022, 'Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger.', Erhvervsjuridisk Tidsskrift, vol. 2022, ET.2022.200. <https://pro.karnovgroup.dk/b/documents/7000916804>

APA

Mouyal, L. W. (2022). Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger. Erhvervsjuridisk Tidsskrift, 2022, [ET.2022.200]. https://pro.karnovgroup.dk/b/documents/7000916804

Vancouver

Mouyal LW. Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger. Erhvervsjuridisk Tidsskrift. 2022;2022. ET.2022.200.

Author

Mouyal, Lone Wandahl. / Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger. In: Erhvervsjuridisk Tidsskrift. 2022 ; Vol. 2022.

Bibtex

@article{1d23577990aa43a983ad134c65874581,
title = "Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditv{\ae}rdighedsvurderinger.",
abstract = "De seneste {\aa}r er forventningerne til den finansielle sektors samfundsansvar h{\o}jnet betydeligt. P{\aa} kreditomr{\aa}det betyder samfundsansvaret, at kreditgiver har pligt til med forn{\o}den omhu at undg{\aa} overg{\ae}ldss{\ae}tning. Kreditgiveres pligt til at vurdere forbrugerens kreditv{\ae}rdighed er en udm{\o}ntning af dette samfundsansvar. Artiklen omhandler samfundsansvaret relateret til kreditv{\ae}rdighedsvurderingen. Detvurderes, at der hersker en retlig uklarhed om omfang og r{\ae}kkevidde af kreditv{\ae}rdighedsvurderingen, men at samfundsforventningerne presser fortolkningen i retning af {\o}get forbrugerbeskyttelse.",
keywords = "Det Juridiske Fakultet, Finans, Kredit, Kreditgivning, b{\ae}redygtighed, Finansielle virksomheder, Finansielt tilsyn, ESG",
author = "Mouyal, {Lone Wandahl}",
year = "2022",
language = "Dansk",
volume = "2022",
journal = "Erhvervsjuridisk Tidsskrift",
issn = "1901-3612",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Samfundsansvarlig kreditgivning - en juridisk analyse af kreditværdighedsvurderinger.

AU - Mouyal, Lone Wandahl

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - De seneste år er forventningerne til den finansielle sektors samfundsansvar højnet betydeligt. På kreditområdet betyder samfundsansvaret, at kreditgiver har pligt til med fornøden omhu at undgå overgældssætning. Kreditgiveres pligt til at vurdere forbrugerens kreditværdighed er en udmøntning af dette samfundsansvar. Artiklen omhandler samfundsansvaret relateret til kreditværdighedsvurderingen. Detvurderes, at der hersker en retlig uklarhed om omfang og rækkevidde af kreditværdighedsvurderingen, men at samfundsforventningerne presser fortolkningen i retning af øget forbrugerbeskyttelse.

AB - De seneste år er forventningerne til den finansielle sektors samfundsansvar højnet betydeligt. På kreditområdet betyder samfundsansvaret, at kreditgiver har pligt til med fornøden omhu at undgå overgældssætning. Kreditgiveres pligt til at vurdere forbrugerens kreditværdighed er en udmøntning af dette samfundsansvar. Artiklen omhandler samfundsansvaret relateret til kreditværdighedsvurderingen. Detvurderes, at der hersker en retlig uklarhed om omfang og rækkevidde af kreditværdighedsvurderingen, men at samfundsforventningerne presser fortolkningen i retning af øget forbrugerbeskyttelse.

KW - Det Juridiske Fakultet

KW - Finans