God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

En femtedel af danske skoler har en eller flere klasser, der arbejder med udeskole, men der mangler undersøgelser af, hvordan undervisningen kan gennemføres på inspirerende måder. Gennem ti interviews fortolkes erfarne læreres forståelse af god udeskole, og temaer fra interviewene anvendes til at analysere en undervisningscase i matematik- og natur/teknologi. På baggrund af lærernes refleksioner og case analysen diskuteres udeskole praksis i lyset af Arne N. Jordets model af udeskoles særegenhed og Alexander Von Oettingens almendidaktiske teori. Analysen viser, at lærerne anser elevaktiverende arbejdsformer som et betydningsfuldt element i udeskole, og at praksis omfatter åbne og problemløsende opgaver, men også mere lukkede opgaver.
Original languageDanish
JournalNordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik
Volume5
Issue number1
Pages (from-to)19-35
Number of pages17
ISSN2002-2832
Publication statusPublished - 2019

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 190432354