Akustisk Territorialitet: Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Akustisk Territorialitet : Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari. / Kreutzfeldt, Jacob.

Det Humanistiske Fakultet : Museum Tusculanum, 2009. 336 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Kreutzfeldt, J 2009, Akustisk Territorialitet: Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari. Museum Tusculanum, Det Humanistiske Fakultet.

APA

Kreutzfeldt, J. (2009). Akustisk Territorialitet: Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari. Museum Tusculanum.

Vancouver

Kreutzfeldt J. Akustisk Territorialitet: Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari. Det Humanistiske Fakultet: Museum Tusculanum, 2009. 336 p.

Author

Kreutzfeldt, Jacob. / Akustisk Territorialitet : Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari. Det Humanistiske Fakultet : Museum Tusculanum, 2009. 336 p.

Bibtex

@phdthesis{93bdf110d27c11dea1f3000ea68e967b,
title = "Akustisk Territorialitet: Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmilj{\o}er: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari",
abstract = "Denne afhandling pr{\ae}senterer en unders{\o}gelse af lydmilj{\o}analysens metodologi med henblik p{\aa} dennes relevans i moderne byrum. I lyset af en tiltagende opm{\ae}rksomhed p{\aa} byens lyd overvejes det, hvordan lydens bidrag til den urbane erfaringsverden artikuleres inden for eksisterende teoritraditioner, ligesom perspektiver for alternative beskrivelseskategorier skitseres. Et v{\ae}sentligt afs{\ae}t for lydmilj{\o}analysens tradition er komponisten og musikp{\ae}dagogen R. Murray Schafers arbejde i forbindelse med World Soundscape Project, hvor Schafer udvikler metoder til registrering, beskrivelse, analyse, vurdering og design af lydlandskaber. I denne afhandlings kapitel 2 pr{\ae}senteres en grundig l{\ae}sning af Schafers udgivelser i forbindelse med World Soundscape Project. Der l{\ae}gges v{\ae}gt p{\aa} at identificere de kulturteoretiske og normativt-{\ae}stetiske positioner i Schafers arbejde, i kraft af hvilke soundscapeanalysen udvikler en klar anti-urban optik. S{\ae}rligt unders{\o}ges Schafers mere eller mindre reflekterede inspiration fra samtidige amerikanske t{\ae}nkere som Marshall McLuhan og John Cage. Som en alternativ indgang til det auditive erfaringsfelt introduceres territorialitetsbegrebet i kapitel 3. Konrad Lorenz{\textquoteright} etologiske territorialitetsbegreb unders{\o}ges med udgangspunkt i dennes Das sogenannte B{\"o}se, og en l{\o}st underbygget tese om territorialitetens aggressionsafh{\ae}ngighed s{\o}ges i f{\o}rste omgang dekonstrueret ud fra Lorenz{\textquoteright} egne begreber. Dern{\ae}st pr{\ae}senteres Gilles Deleuze og Felix Guattaris rekonstruktion af etologien med henblik p{\aa} at forskyde dennes substantielle og aggressionsafh{\ae}ngige territorialitetsbegreb til et praksisfelt, der har at g{\o}re med udveksling af m{\ae}rker – f{\o}rst og fremmest af lydlig karakter. I forl{\ae}ngelse af Deleuze og Guattaris perspektivrige teori om territorialisering og ritornellen introduceres der i kapitel 4 et andet begrebskompleks specifikt knyttet til lydmilj{\o}analysen, nemlig Jean-Fran{\c c}ois Augoyards og det {\o}vrige CRESSON-forskningcenters arbejde med lydvirkninger som specifikke fortolkninger af kontekstuel lyd. Ved at s{\o}ge tilbage i Augoyards forfatterskab etableres forbindelse til s{\aa}vel hverdagslivsforskingen som Deleuze og Guattaris arbejde med territorialitet. Lydvirkningen l{\ae}ses i forl{\ae}ngelse heraf som en m{\aa}de, hvorp{\aa} omgivelserne m{\ae}rkes. I et afsluttende analysekapitel afpr{\o}ves de pr{\ae}senterede teorikomplekser i analysen af et konkret suburbant byomr{\aa}de i udkanten af Osaka i Japan. En s{\ae}rlig betoning af byrummets sanselige kvaliteter i Japan skitseres gennem Roland Barthes, Robert Venturi, Botond Bognar og Toyo Ito. Det er muligt, at lyden her spiller en anderledes markant rolle i udformningen af fleksible og dynamiske byrum, selv om der n{\ae}ppe er tale om et kulturspecifikt f{\ae}nomen. Snarere t{\ae}nkes casematerialet som en relevant generator for udviklingen og afpr{\o}vningen af lydmilj{\o}analysens beskrivelsespotentiale i en urban kontekst. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, lydmilj{\o}analyse, metodologi, byrum",
author = "Jacob Kreutzfeldt",
year = "2009",
language = "Dansk",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Akustisk Territorialitet

T2 - Rumlige perspektiver i analysen af urbane lydmiljøer: R. Murray Schafer, J.-F. Augoyard, G. Deleuze & F. Guattari

AU - Kreutzfeldt, Jacob

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Denne afhandling præsenterer en undersøgelse af lydmiljøanalysens metodologi med henblik på dennes relevans i moderne byrum. I lyset af en tiltagende opmærksomhed på byens lyd overvejes det, hvordan lydens bidrag til den urbane erfaringsverden artikuleres inden for eksisterende teoritraditioner, ligesom perspektiver for alternative beskrivelseskategorier skitseres. Et væsentligt afsæt for lydmiljøanalysens tradition er komponisten og musikpædagogen R. Murray Schafers arbejde i forbindelse med World Soundscape Project, hvor Schafer udvikler metoder til registrering, beskrivelse, analyse, vurdering og design af lydlandskaber. I denne afhandlings kapitel 2 præsenteres en grundig læsning af Schafers udgivelser i forbindelse med World Soundscape Project. Der lægges vægt på at identificere de kulturteoretiske og normativt-æstetiske positioner i Schafers arbejde, i kraft af hvilke soundscapeanalysen udvikler en klar anti-urban optik. Særligt undersøges Schafers mere eller mindre reflekterede inspiration fra samtidige amerikanske tænkere som Marshall McLuhan og John Cage. Som en alternativ indgang til det auditive erfaringsfelt introduceres territorialitetsbegrebet i kapitel 3. Konrad Lorenz’ etologiske territorialitetsbegreb undersøges med udgangspunkt i dennes Das sogenannte Böse, og en løst underbygget tese om territorialitetens aggressionsafhængighed søges i første omgang dekonstrueret ud fra Lorenz’ egne begreber. Dernæst præsenteres Gilles Deleuze og Felix Guattaris rekonstruktion af etologien med henblik på at forskyde dennes substantielle og aggressionsafhængige territorialitetsbegreb til et praksisfelt, der har at gøre med udveksling af mærker – først og fremmest af lydlig karakter. I forlængelse af Deleuze og Guattaris perspektivrige teori om territorialisering og ritornellen introduceres der i kapitel 4 et andet begrebskompleks specifikt knyttet til lydmiljøanalysen, nemlig Jean-François Augoyards og det øvrige CRESSON-forskningcenters arbejde med lydvirkninger som specifikke fortolkninger af kontekstuel lyd. Ved at søge tilbage i Augoyards forfatterskab etableres forbindelse til såvel hverdagslivsforskingen som Deleuze og Guattaris arbejde med territorialitet. Lydvirkningen læses i forlængelse heraf som en måde, hvorpå omgivelserne mærkes. I et afsluttende analysekapitel afprøves de præsenterede teorikomplekser i analysen af et konkret suburbant byområde i udkanten af Osaka i Japan. En særlig betoning af byrummets sanselige kvaliteter i Japan skitseres gennem Roland Barthes, Robert Venturi, Botond Bognar og Toyo Ito. Det er muligt, at lyden her spiller en anderledes markant rolle i udformningen af fleksible og dynamiske byrum, selv om der næppe er tale om et kulturspecifikt fænomen. Snarere tænkes casematerialet som en relevant generator for udviklingen og afprøvningen af lydmiljøanalysens beskrivelsespotentiale i en urban kontekst.

AB - Denne afhandling præsenterer en undersøgelse af lydmiljøanalysens metodologi med henblik på dennes relevans i moderne byrum. I lyset af en tiltagende opmærksomhed på byens lyd overvejes det, hvordan lydens bidrag til den urbane erfaringsverden artikuleres inden for eksisterende teoritraditioner, ligesom perspektiver for alternative beskrivelseskategorier skitseres. Et væsentligt afsæt for lydmiljøanalysens tradition er komponisten og musikpædagogen R. Murray Schafers arbejde i forbindelse med World Soundscape Project, hvor Schafer udvikler metoder til registrering, beskrivelse, analyse, vurdering og design af lydlandskaber. I denne afhandlings kapitel 2 præsenteres en grundig læsning af Schafers udgivelser i forbindelse med World Soundscape Project. Der lægges vægt på at identificere de kulturteoretiske og normativt-æstetiske positioner i Schafers arbejde, i kraft af hvilke soundscapeanalysen udvikler en klar anti-urban optik. Særligt undersøges Schafers mere eller mindre reflekterede inspiration fra samtidige amerikanske tænkere som Marshall McLuhan og John Cage. Som en alternativ indgang til det auditive erfaringsfelt introduceres territorialitetsbegrebet i kapitel 3. Konrad Lorenz’ etologiske territorialitetsbegreb undersøges med udgangspunkt i dennes Das sogenannte Böse, og en løst underbygget tese om territorialitetens aggressionsafhængighed søges i første omgang dekonstrueret ud fra Lorenz’ egne begreber. Dernæst præsenteres Gilles Deleuze og Felix Guattaris rekonstruktion af etologien med henblik på at forskyde dennes substantielle og aggressionsafhængige territorialitetsbegreb til et praksisfelt, der har at gøre med udveksling af mærker – først og fremmest af lydlig karakter. I forlængelse af Deleuze og Guattaris perspektivrige teori om territorialisering og ritornellen introduceres der i kapitel 4 et andet begrebskompleks specifikt knyttet til lydmiljøanalysen, nemlig Jean-François Augoyards og det øvrige CRESSON-forskningcenters arbejde med lydvirkninger som specifikke fortolkninger af kontekstuel lyd. Ved at søge tilbage i Augoyards forfatterskab etableres forbindelse til såvel hverdagslivsforskingen som Deleuze og Guattaris arbejde med territorialitet. Lydvirkningen læses i forlængelse heraf som en måde, hvorpå omgivelserne mærkes. I et afsluttende analysekapitel afprøves de præsenterede teorikomplekser i analysen af et konkret suburbant byområde i udkanten af Osaka i Japan. En særlig betoning af byrummets sanselige kvaliteter i Japan skitseres gennem Roland Barthes, Robert Venturi, Botond Bognar og Toyo Ito. Det er muligt, at lyden her spiller en anderledes markant rolle i udformningen af fleksible og dynamiske byrum, selv om der næppe er tale om et kulturspecifikt fænomen. Snarere tænkes casematerialet som en relevant generator for udviklingen og afprøvningen af lydmiljøanalysens beskrivelsespotentiale i en urban kontekst.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - lydmiljøanalyse

KW - metodologi

KW - byrum

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Akustisk Territorialitet

PB - Museum Tusculanum

CY - Det Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 15862699