Børns læselyst: En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Børns læselyst : En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark. / Balling, Gitte; Vestergaard, Lisbet.

In: The Nordic Journal of Cultural Policy, Vol. 25, No. 3, 25.11.2022, p. 272-292.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Balling, G & Vestergaard, L 2022, 'Børns læselyst: En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark', The Nordic Journal of Cultural Policy, vol. 25, no. 3, pp. 272-292. https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8

APA

Balling, G., & Vestergaard, L. (2022). Børns læselyst: En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark. The Nordic Journal of Cultural Policy, 25(3), 272-292. https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8

Vancouver

Balling G, Vestergaard L. Børns læselyst: En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark. The Nordic Journal of Cultural Policy. 2022 Nov 25;25(3):272-292. https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8

Author

Balling, Gitte ; Vestergaard, Lisbet. / Børns læselyst : En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark. In: The Nordic Journal of Cultural Policy. 2022 ; Vol. 25, No. 3. pp. 272-292.

Bibtex

@article{873136929beb4f0a8f673d3a0e3625f0,
title = "B{\o}rns l{\ae}selyst: En analyse af de seneste 20 {\aa}rs kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark",
abstract = "I denne artikel fokuserer vi specifikt p{\aa} den del af b{\o}rnekulturpolitikken, der handler om b{\o}rns l{\ae}sning. I Danmark har L{\ae}selyst v{\ae}ret p{\aa} den b{\o}rnekulturpolitiske dagsorden l{\ae}nge, men med en intensiveret indsats siden begyndelsen af 00{\textquoteright}erne, hvor Kulturministeriet iv{\ae}rksatte den f{\o}rste l{\ae}selystkampagne m{\aa}lrettet b{\o}rn. Siden er en r{\ae}kke forskellige indsatser blevet iv{\ae}rksat. Artiklen indleder med at unders{\o}ge de kulturpolitiske argumenter bag forskellige l{\ae}selyst-indsatser og dermed s{\ae}tte politikken p{\aa} omr{\aa}det ind i en bredere kulturpolitisk ramme. Dern{\ae}st unders{\o}ger vi, hvilke metoder og strategier, der anvendes i praksis til at styrke b{\o}rns l{\ae}selyst. Artiklens empiriske grundlag udg{\o}res af centrale kulturpolitiske dokumenter fra 2003-2021, blandt andet beskrivelsen af L{\ae}selystkampagnen (2003, 2006), programmet Bogstart (2009) og beskrivelser af udvalgte strategiske indsatsomr{\aa}der under Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og p{\ae}dagogiske l{\ae}ringscentre (2015-2019). Artiklens teoretiske grundlag udg{\o}res dels af teori om lystl{\ae}sning og l{\ae}sningens betydning, om b{\o}rns leg og f{\ae}llesskaber samt om rationaler og strategier som har pr{\ae}get kulturpolitikken i de seneste 20 {\aa}r. Analysen viser, at trods en kulturpolitisk agenda med fokus p{\aa} l{\ae}selyst, er m{\aa}let som oftest at h{\ae}ve niveauet for l{\ae}sekompetencer. L{\ae}selystindsatser har i hele perioden haft som m{\aa}l at {\o}ge b{\aa}de dannelse og kompetencer, men er undervejs blevet suppleret med et mere anerkendende og inddragende blik p{\aa} b{\aa}de b{\o}rn og l{\ae}sning. Det helt centrale middel, n{\aa}r det kommer til at {\o}ge b{\o}rns l{\ae}selyst, er samarbejde og partnerskaber. Analysen peger p{\aa}, at samarbejde blandt akt{\o}rer og sektorer har v{\ae}ret centralt i hele perioden, som i de mest aktuelle indsatser ligeledes er blevet udvidet til ogs{\aa} at rumme samarbejde med m{\aa}lgruppen, b{\o}rnene. L{\ae}selyst kommer ikke af sig selv, men skal motiveres gennem inddragende, legende aktiviteter og medbestemmelse. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, L{\ae}selyst, B{\o}rnekulturpolitik, L{\ae}sefremmende indsatser, B{\o}rns l{\ae}sning, Outreach",
author = "Gitte Balling and Lisbet Vestergaard",
year = "2022",
month = nov,
day = "25",
doi = "https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8",
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "272--292",
journal = "The Nordic Journal of Cultural Policy",
publisher = "Centrum f{\"o}r kulturpolitisk forskning, Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Biblioteksh{\"o}gskolan, H{\"o}gskolan i Bor{\aa}s.",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Børns læselyst

T2 - En analyse af de seneste 20 års kulturpolitiske argumenter og strategier i Danmark

AU - Balling, Gitte

AU - Vestergaard, Lisbet

PY - 2022/11/25

Y1 - 2022/11/25

N2 - I denne artikel fokuserer vi specifikt på den del af børnekulturpolitikken, der handler om børns læsning. I Danmark har Læselyst været på den børnekulturpolitiske dagsorden længe, men med en intensiveret indsats siden begyndelsen af 00’erne, hvor Kulturministeriet iværksatte den første læselystkampagne målrettet børn. Siden er en række forskellige indsatser blevet iværksat. Artiklen indleder med at undersøge de kulturpolitiske argumenter bag forskellige læselyst-indsatser og dermed sætte politikken på området ind i en bredere kulturpolitisk ramme. Dernæst undersøger vi, hvilke metoder og strategier, der anvendes i praksis til at styrke børns læselyst. Artiklens empiriske grundlag udgøres af centrale kulturpolitiske dokumenter fra 2003-2021, blandt andet beskrivelsen af Læselystkampagnen (2003, 2006), programmet Bogstart (2009) og beskrivelser af udvalgte strategiske indsatsområder under Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre (2015-2019). Artiklens teoretiske grundlag udgøres dels af teori om lystlæsning og læsningens betydning, om børns leg og fællesskaber samt om rationaler og strategier som har præget kulturpolitikken i de seneste 20 år. Analysen viser, at trods en kulturpolitisk agenda med fokus på læselyst, er målet som oftest at hæve niveauet for læsekompetencer. Læselystindsatser har i hele perioden haft som mål at øge både dannelse og kompetencer, men er undervejs blevet suppleret med et mere anerkendende og inddragende blik på både børn og læsning. Det helt centrale middel, når det kommer til at øge børns læselyst, er samarbejde og partnerskaber. Analysen peger på, at samarbejde blandt aktører og sektorer har været centralt i hele perioden, som i de mest aktuelle indsatser ligeledes er blevet udvidet til også at rumme samarbejde med målgruppen, børnene. Læselyst kommer ikke af sig selv, men skal motiveres gennem inddragende, legende aktiviteter og medbestemmelse.

AB - I denne artikel fokuserer vi specifikt på den del af børnekulturpolitikken, der handler om børns læsning. I Danmark har Læselyst været på den børnekulturpolitiske dagsorden længe, men med en intensiveret indsats siden begyndelsen af 00’erne, hvor Kulturministeriet iværksatte den første læselystkampagne målrettet børn. Siden er en række forskellige indsatser blevet iværksat. Artiklen indleder med at undersøge de kulturpolitiske argumenter bag forskellige læselyst-indsatser og dermed sætte politikken på området ind i en bredere kulturpolitisk ramme. Dernæst undersøger vi, hvilke metoder og strategier, der anvendes i praksis til at styrke børns læselyst. Artiklens empiriske grundlag udgøres af centrale kulturpolitiske dokumenter fra 2003-2021, blandt andet beskrivelsen af Læselystkampagnen (2003, 2006), programmet Bogstart (2009) og beskrivelser af udvalgte strategiske indsatsområder under Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre (2015-2019). Artiklens teoretiske grundlag udgøres dels af teori om lystlæsning og læsningens betydning, om børns leg og fællesskaber samt om rationaler og strategier som har præget kulturpolitikken i de seneste 20 år. Analysen viser, at trods en kulturpolitisk agenda med fokus på læselyst, er målet som oftest at hæve niveauet for læsekompetencer. Læselystindsatser har i hele perioden haft som mål at øge både dannelse og kompetencer, men er undervejs blevet suppleret med et mere anerkendende og inddragende blik på både børn og læsning. Det helt centrale middel, når det kommer til at øge børns læselyst, er samarbejde og partnerskaber. Analysen peger på, at samarbejde blandt aktører og sektorer har været centralt i hele perioden, som i de mest aktuelle indsatser ligeledes er blevet udvidet til også at rumme samarbejde med målgruppen, børnene. Læselyst kommer ikke af sig selv, men skal motiveres gennem inddragende, legende aktiviteter og medbestemmelse.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Læselyst

KW - Børnekulturpolitik

KW - Læsefremmende indsatser

KW - Børns læsning

KW - Outreach

U2 - https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8

DO - https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.8

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 25

SP - 272

EP - 292

JO - The Nordic Journal of Cultural Policy

JF - The Nordic Journal of Cultural Policy

IS - 3

ER -

ID: 304139024