Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Standard

Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier. / Rasch, Astrid.

In: AngloFiles, Journal of English Teaching, No. 176, 05.2015, p. 65-69.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Harvard

Rasch, A 2015, 'Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier', AngloFiles, Journal of English Teaching, no. 176, pp. 65-69.

APA

Rasch, A. (2015). Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier. AngloFiles, Journal of English Teaching, (176), 65-69.

Vancouver

Rasch A. Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier. AngloFiles, Journal of English Teaching. 2015 May;(176):65-69.

Author

Rasch, Astrid. / Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier. In: AngloFiles, Journal of English Teaching. 2015 ; No. 176. pp. 65-69.

Bibtex

@article{76013f03ccf548318517d432f374dbd8,
title = "Et undervisningsforl{\o}b om uddannelse i postkoloniale selvbiografier",
abstract = "Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opl{\o}sningen af det britiske imperium. I dette projekt unders{\o}ger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser p{\aa}, hvordan erindringer om imperiet bliver p{\aa}virket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg s{\ae}rligt p{\aa} beskrivelser af uddannelse, som de optr{\ae}der i s{\aa}danne selvbiografier og foresl{\aa}r, hvordan man kan sammens{\ae}tte et undervisningsforl{\o}b om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forst{\aa}else af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et s{\aa}dant forl{\o}b ogs{\aa} kunne give diskussioner om, hvad der er s{\ae}rligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Undervisning, Postkoloniale studier, selvbiografier, Australian Literature, Caribbean ",
author = "Astrid Rasch",
year = "2015",
month = may,
language = "Dansk",
pages = "65--69",
journal = "Anglo-Files",
issn = "0900-6516",
number = "176",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier

AU - Rasch, Astrid

PY - 2015/5

Y1 - 2015/5

N2 - Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opløsningen af det britiske imperium. I dette projekt undersøger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser på, hvordan erindringer om imperiet bliver påvirket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg særligt på beskrivelser af uddannelse, som de optræder i sådanne selvbiografier og foreslår, hvordan man kan sammensætte et undervisningsforløb om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forståelse af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et sådant forløb også kunne give diskussioner om, hvad der er særligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.

AB - Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opløsningen af det britiske imperium. I dette projekt undersøger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser på, hvordan erindringer om imperiet bliver påvirket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg særligt på beskrivelser af uddannelse, som de optræder i sådanne selvbiografier og foreslår, hvordan man kan sammensætte et undervisningsforløb om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forståelse af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et sådant forløb også kunne give diskussioner om, hvad der er særligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Undervisning

KW - Postkoloniale studier

KW - selvbiografier

KW - Australian Literature

KW - Caribbean

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 65

EP - 69

JO - Anglo-Files

JF - Anglo-Files

SN - 0900-6516

IS - 176

ER -

ID: 144799834