Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

  • Tine Brøndum
Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
Original languageDanish
Place of PublicationSyddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab
Number of pages313
ISBN (Electronic)978-87-93496-17-0
Publication statusPublished - 26 Feb 2017

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 321796154