»There be light!«: »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

»There be light!« : »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera. / Hesselager, Jens.

In: Die Tonkunst, Vol. 4, No. 2, 2010, p. 199-207.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hesselager, J 2010, '»There be light!«: »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera', Die Tonkunst, vol. 4, no. 2, pp. 199-207.

APA

Hesselager, J. (2010). »There be light!«: »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera. Die Tonkunst, 4(2), 199-207.

Vancouver

Hesselager J. »There be light!«: »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera. Die Tonkunst. 2010;4(2):199-207.

Author

Hesselager, Jens. / »There be light!« : »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera. In: Die Tonkunst. 2010 ; Vol. 4, No. 2. pp. 199-207.

Bibtex

@article{444aefc07ae711df928f000ea68e967b,
title = "»There be light!«: »Stormen paa Kj{\o}benhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera",
abstract = "Operaen {"}Stormen paa Kj{\o}benhavn{"} (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den f{\o}rste, og for s{\aa} vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse p{\aa} dette tidspunkt ses p{\aa} den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opf{\o}relser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambiti{\o}se ops{\ae}tning af Meyerbeers Hugenotterne p{\aa} det Kgl. Teater i 1844), p{\aa} den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx ang{\aa}r politiske sp{\o}rgsm{\aa}l som {"}Stormen paa Kj{\o}benhavn{"} knytter an til (om f{\ae}drelandsk{\ae}rlighed, enev{\ae}lde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark p{\aa} dette tidspunkt, sp{\o}rgsm{\aa}l om v{\ae}rdis{\ae}tninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm. Udgivelsesdato: 2010",
keywords = "Faculty of Humanities, Grand opera, Henrik Rung, Cultural transfer, Thomas Overskou, Stormen p{\aa} K{\o}benhavn, Historical drama",
author = "Jens Hesselager",
year = "2010",
language = "English",
volume = "4",
pages = "199--207",
journal = "Die Tonkunst",
issn = "1863-3536",
publisher = "Die Tonkunst e.V",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - »There be light!«

T2 - »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera

AU - Hesselager, Jens

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Operaen "Stormen paa Kjøbenhavn" (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den første, og for så vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse på dette tidspunkt ses på den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opførelser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambitiøse opsætning af Meyerbeers Hugenotterne på det Kgl. Teater i 1844), på den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx angår politiske spørgsmål som "Stormen paa Kjøbenhavn" knytter an til (om fædrelandskærlighed, enevælde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark på dette tidspunkt, spørgsmål om værdisætninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm. Udgivelsesdato: 2010

AB - Operaen "Stormen paa Kjøbenhavn" (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den første, og for så vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse på dette tidspunkt ses på den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opførelser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambitiøse opsætning af Meyerbeers Hugenotterne på det Kgl. Teater i 1844), på den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx angår politiske spørgsmål som "Stormen paa Kjøbenhavn" knytter an til (om fædrelandskærlighed, enevælde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark på dette tidspunkt, spørgsmål om værdisætninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm. Udgivelsesdato: 2010

KW - Faculty of Humanities

KW - Grand opera

KW - Henrik Rung

KW - Cultural transfer

KW - Thomas Overskou

KW - Stormen på København

KW - Historical drama

M3 - Journal article

VL - 4

SP - 199

EP - 207

JO - Die Tonkunst

JF - Die Tonkunst

SN - 1863-3536

IS - 2

ER -

ID: 20368183