Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat. / Hamre, Bjørn Frithiof.

In: Uddannelseshistorie (year), Vol. 2021, 2021, p. 12-31.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Hamre, BF 2021, 'Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat', Uddannelseshistorie (year), vol. 2021, pp. 12-31.

Hamre, B. F. (2021). Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat. Uddannelseshistorie (year), 2021, 12-31.

Hamre BF. Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat. Uddannelseshistorie (year). 2021;2021:12-31.

Hamre, Bjørn Frithiof. / Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat. In: Uddannelseshistorie (year). 2021 ; Vol. 2021. pp. 12-31.

@article{d70ae9f228304badbd1250457badbaf0,
title = "Eugenik som distinktionspraksis i den danske velf{\ae}rdsstat",
abstract = "Denne artikels fokus er distinktion og eugenik i velf{\ae}rdsstaten. Som udgangspunkts antages det i artiklen, at eugenik gennem 1900-tallet fik afg{\o}rende betydning for skellet mellem at anses for at v{\ae}re normal og unormal, og at dette i en p{\ae}dagogisk kontekst ses i en r{\ae}kke distinktioner. At Danmark var det f{\o}rste land, der fik en lovgivning for eugenik i 1929, kan umiddelbart forekomme mods{\ae}tningsfyldt i en stat, der historisk har v{\ae}ret b{\aa}ret af en selvforst{\aa}else, hvor demokrati, lighed og deltagelse gennem mange har v{\ae}ret n{\o}gleord. Artiklen har fokus p{\aa} den danske udvikling, men benytter i nogle tilf{\ae}lde den skandinaviske udvikling som referencekontekst. I tr{\aa}d med etableret forskning ses eugenik som et mangesidet f{\ae}nomen (Koch 2006; Tyd{\'e}n 2010), hvis distinktioner derfor heller ikke kan opfattes som helt entydige, og hvis praktiske virkninger heller ikke kan bestemmes en til en. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, eugenik, psykiatri, distinktion, p{\ae}dagogikkens historie",
author = "Hamre, {Bj{\o}rn Frithiof}",
note = "9788787185134",
year = "2021",
volume = "2021",
pages = "12--31",
journal = "Uddannelseshistorie (year)",
issn = "0900-226X",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

TY - JOUR

T1 - Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat

AU - Hamre, Bjørn Frithiof

N1 - 9788787185134

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Denne artikels fokus er distinktion og eugenik i velfærdsstaten. Som udgangspunkts antages det i artiklen, at eugenik gennem 1900-tallet fik afgørende betydning for skellet mellem at anses for at være normal og unormal, og at dette i en pædagogisk kontekst ses i en række distinktioner. At Danmark var det første land, der fik en lovgivning for eugenik i 1929, kan umiddelbart forekomme modsætningsfyldt i en stat, der historisk har været båret af en selvforståelse, hvor demokrati, lighed og deltagelse gennem mange har været nøgleord. Artiklen har fokus på den danske udvikling, men benytter i nogle tilfælde den skandinaviske udvikling som referencekontekst. I tråd med etableret forskning ses eugenik som et mangesidet fænomen (Koch 2006; Tydén 2010), hvis distinktioner derfor heller ikke kan opfattes som helt entydige, og hvis praktiske virkninger heller ikke kan bestemmes en til en.

AB - Denne artikels fokus er distinktion og eugenik i velfærdsstaten. Som udgangspunkts antages det i artiklen, at eugenik gennem 1900-tallet fik afgørende betydning for skellet mellem at anses for at være normal og unormal, og at dette i en pædagogisk kontekst ses i en række distinktioner. At Danmark var det første land, der fik en lovgivning for eugenik i 1929, kan umiddelbart forekomme modsætningsfyldt i en stat, der historisk har været båret af en selvforståelse, hvor demokrati, lighed og deltagelse gennem mange har været nøgleord. Artiklen har fokus på den danske udvikling, men benytter i nogle tilfælde den skandinaviske udvikling som referencekontekst. I tråd med etableret forskning ses eugenik som et mangesidet fænomen (Koch 2006; Tydén 2010), hvis distinktioner derfor heller ikke kan opfattes som helt entydige, og hvis praktiske virkninger heller ikke kan bestemmes en til en.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - eugenik

KW - psykiatri

KW - distinktion