Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0. / Holtermann, Jakob v. H.

Åndsfrihed, dannelse, identitet. ed. / Sune Lægaard; Michael Agerbo Mørch. 2024.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Holtermann, JVH 2024, Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0. in S Lægaard & MA Mørch (eds), Åndsfrihed, dannelse, identitet.

APA

Holtermann, J. V. H. (2024). Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0. Manuscript in preparation. In S. Lægaard, & M. A. Mørch (Eds.), Åndsfrihed, dannelse, identitet

Vancouver

Holtermann JVH. Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0. In Lægaard S, Mørch MA, editors, Åndsfrihed, dannelse, identitet. 2024

Author

Holtermann, Jakob v. H. / Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0. Åndsfrihed, dannelse, identitet. editor / Sune Lægaard ; Michael Agerbo Mørch. 2024.

Bibtex

@inbook{688c5a451c0c42e48fc19b2cbadc19dd,
title = "Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0",
abstract = "Drabet p{\aa} den franske underviser Samuel Paty og efterf{\o}lgende trusler imod og drab p{\aa} andre l{\ae}rere markerede en dramatisk udvidelse af det, der siden muhammedkrisen i Danmark er blevet omtalt som voldsmandens veto. Fra ”kun” at rette sig imod ud{\o}vende kunstnere af forskellig slags, redakt{\o}rer etc., retter det nye veto sig bredt imod l{\ae}rere, der underviser i emner, der kan blive opfattet som kr{\ae}nkende. Dermed rammer den jihadistiske trussel uddannelsessystemet som en af samfundets fundamentale institutioner, der skal sikre kommende generationer viden og demokratiske dannelse.Fra at handle om ytringsfriheden som s{\aa}dan rejser disse sager i stedet sp{\o}rgsm{\aa}l om undervisningsfriheden som en professionsrelateret specialisering af ytringsfriheden. Problemet er, at vi er d{\aa}rligt forberedt til at forsvare undervisningsfriheden. Det viser sig allerede p{\aa} lovniveau. I mods{\ae}tning til fx Tyskland st{\aa}r der intet i grundloven om undervisningsfriheden, og selv universitetsloven n{\ae}vner alene forskningsfriheden. Men ogs{\aa} p{\aa} det principielle plan er den eksisterende diskussion uklar og pr{\ae}get af svage konceptualiseringer. Fokus ligger altovervejende p{\aa} forskningsfriheden, ogs{\aa} n{\aa}r man lejlighedsvis taler om den akademiske frihed. Dette mangelfulde beredskab sl{\aa}r igennem i et sv{\ae}kket normativt lederskab p{\aa} universiteterne, n{\aa}r det g{\ae}lder h{\aa}ndteringen af de centrale dilemmaer i k{\o}lvandet p{\aa} voldsmandens nye veto.Dette indledende kapitel i bogens del 1 om {"}{\AA}ndsfrihed og identitet{"} fors{\o}ger at adresserer disse mangler og foresl{\aa}r et begreb om undervisningsfrihed, der bl.a. hvor tillid og bevisbyrde st{\aa}r i centrum.",
keywords = "Det Juridiske Fakultet, {\aa}ndsfrihed, identitet, dannelse, ytringsfrihed, undervisningsfrihed, voldsmandens veto, Samuel Paty, bevisbyrde",
author = "Holtermann, {Jakob v. H.}",
year = "2024",
language = "Dansk",
editor = "Sune L{\ae}gaard and M{\o}rch, {Michael Agerbo}",
booktitle = "{\AA}ndsfrihed, dannelse, identitet",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Undervisningsfriheden og voldsmandens veto 2.0

AU - Holtermann, Jakob v. H.

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Drabet på den franske underviser Samuel Paty og efterfølgende trusler imod og drab på andre lærere markerede en dramatisk udvidelse af det, der siden muhammedkrisen i Danmark er blevet omtalt som voldsmandens veto. Fra ”kun” at rette sig imod udøvende kunstnere af forskellig slags, redaktører etc., retter det nye veto sig bredt imod lærere, der underviser i emner, der kan blive opfattet som krænkende. Dermed rammer den jihadistiske trussel uddannelsessystemet som en af samfundets fundamentale institutioner, der skal sikre kommende generationer viden og demokratiske dannelse.Fra at handle om ytringsfriheden som sådan rejser disse sager i stedet spørgsmål om undervisningsfriheden som en professionsrelateret specialisering af ytringsfriheden. Problemet er, at vi er dårligt forberedt til at forsvare undervisningsfriheden. Det viser sig allerede på lovniveau. I modsætning til fx Tyskland står der intet i grundloven om undervisningsfriheden, og selv universitetsloven nævner alene forskningsfriheden. Men også på det principielle plan er den eksisterende diskussion uklar og præget af svage konceptualiseringer. Fokus ligger altovervejende på forskningsfriheden, også når man lejlighedsvis taler om den akademiske frihed. Dette mangelfulde beredskab slår igennem i et svækket normativt lederskab på universiteterne, når det gælder håndteringen af de centrale dilemmaer i kølvandet på voldsmandens nye veto.Dette indledende kapitel i bogens del 1 om "Åndsfrihed og identitet" forsøger at adresserer disse mangler og foreslår et begreb om undervisningsfrihed, der bl.a. hvor tillid og bevisbyrde står i centrum.

AB - Drabet på den franske underviser Samuel Paty og efterfølgende trusler imod og drab på andre lærere markerede en dramatisk udvidelse af det, der siden muhammedkrisen i Danmark er blevet omtalt som voldsmandens veto. Fra ”kun” at rette sig imod udøvende kunstnere af forskellig slags, redaktører etc., retter det nye veto sig bredt imod lærere, der underviser i emner, der kan blive opfattet som krænkende. Dermed rammer den jihadistiske trussel uddannelsessystemet som en af samfundets fundamentale institutioner, der skal sikre kommende generationer viden og demokratiske dannelse.Fra at handle om ytringsfriheden som sådan rejser disse sager i stedet spørgsmål om undervisningsfriheden som en professionsrelateret specialisering af ytringsfriheden. Problemet er, at vi er dårligt forberedt til at forsvare undervisningsfriheden. Det viser sig allerede på lovniveau. I modsætning til fx Tyskland står der intet i grundloven om undervisningsfriheden, og selv universitetsloven nævner alene forskningsfriheden. Men også på det principielle plan er den eksisterende diskussion uklar og præget af svage konceptualiseringer. Fokus ligger altovervejende på forskningsfriheden, også når man lejlighedsvis taler om den akademiske frihed. Dette mangelfulde beredskab slår igennem i et svækket normativt lederskab på universiteterne, når det gælder håndteringen af de centrale dilemmaer i kølvandet på voldsmandens nye veto.Dette indledende kapitel i bogens del 1 om "Åndsfrihed og identitet" forsøger at adresserer disse mangler og foreslår et begreb om undervisningsfrihed, der bl.a. hvor tillid og bevisbyrde står i centrum.

KW - Det Juridiske Fakultet

KW - åndsfrihed

KW - identitet

KW - dannelse

KW - ytringsfrihed

KW - undervisningsfrihed

KW - voldsmandens veto

KW - Samuel Paty

KW - bevisbyrde

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Åndsfrihed, dannelse, identitet

A2 - Lægaard, Sune

A2 - Mørch, Michael Agerbo

ER -

ID: 370119104